Mukhayyam Pemuda P.Pinang 09: Hari Terakhir: Kuliah Subuh Berjemaah, Muhasabah, & Kembara Mujahid

Selepas solat subuh, kami sama-sama mendengar kuliah yang disampaikan secara bergilir-gilir dari para exco pemuda & ketua-ketua pemuda yang menjadi peserta mukhayam. Walaupun setiap seorang cuma menyampaikan tazkirah pendek, ternyata banyak ilmu & pengajaran baru yang kami timba dari tazkirah beramai-ramai itu. Ustaz Afnan kemudiannya menyimpulkan isi tazkirah yang telah disampaikan.

Kami kemudiannya membuat sesi taaruf sekali lagi, kali ini dikehendaki menyatakan siapa yang paling diingati ketika itu. Alhamdulillah, di sini kami dapat mengenali lebih dekat akan keunikan sahabat-sahabat yang selama ini tidak diketahui.Ada yang mengharukan, ada yang lawak, ada yang bersemangat, yang takde perasaan pun ada.

Sesi selepas itu adalah sesi muhasabah program yang terpaksa diawalkan kerana ada sahabat-sahabat yang terpaksa pulang awal hari itu. Antara lain peserta memberikan respon masing-masing kepada program, antaranya cadangan & post mortem untuk penambahbaikan di masa akan datang.

Antara lain ialah kata-kata Sdr. Faris yang bersyukur kerana di program ini kami sama-sama dapat belajar menundukkan nafsu contohnya nafsu makan dll. Juga disarankan kita supaya biasakan diri dengan keadaan susah supaya senang kalau nak dipanggil untuk berjihad.

Juga ada sahabat yang menyarankan agar mempraktikkan amalan yang dapat mengeratkan ukhuwah sepeti menyuap makan kepada sahabat terlebih dahulu sebelum diri sendiri, & cara yang terbaik adalah dengan memulakannya di dalam keluarga sendiri. Juga ada yang mengambil iktibar dari para penceramah yang sanggup datang dari tempat yang sangat jauh untuk memberi pengisian sedangkan ramai orang muda seperti kita yang selalu fikir untuk memberi alasan. Soalan yang ditujukan kepada kami semua pagi itu; adakah kita mampu merekacipta alasan/ menipu bila berdepan dengan Allah?

Ustaz Afnan

Para urusetia terdiri dari Ust. Redzuan, Ust. Imran, Ust. Shafirol & Ust. Afnan pula menjelaskan rasional & pengajaran kepada apa yang telah dirancangkan selain memberikan kami ingatan-ingatan berguna. Antaranya pentingnya bagi ahli jemaah untuk memahami konsep wala’. Selain itu pentingnya untuk percaya kepada diri sendiri/yakin jika diuji seandainya berada di pihak yang benar.

Sesi terakhir ialah kembara mujahid a.k.a. jungle tracking yang diselang seli dengan tazkirah berguna. Ustaz Afnan yang mengetuai kembara ini meminta kami memberi tazkirah di 3 check points yang kami lalui. Tazkirah pula disampaikan dalam bahasa Melayu, Arab & Inggeris. Selain dari menghargai kebesaran Allah, kembara ini juga menonjolkan sifat ukhuwah & keprihatinan yang tinggi di kalangan ahli.

Apa-apapun, terimakasih semua, urusetia & peserta. Moga semua mendapat faedahnya, moga amal kita diterima Allah, amin ya Robbil alamin.

Apa yang penting? Kerjasama…

Penghulu Mukhayam bersama pemegang panji-panji; Farouk ‘Hanzalah’

Bukan senang nak tegok Ust. Afnan bagi tazkirah sambil pakai topi koboi ni…


Bro. Azman sedang memberikan tazkirah dengan gaya tersendiri…

Posted on January 13, 2010, in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: