Kesesakan Lalulintas Pulau Pinang : Kecekapan Kerajaan Negeri Dipersoalkan

image

Isnin l 17 Ogos 2015 l Bayan Baru.

1)Kejadian kesesakan lalu lintas luar biasa dikawasan Zon PerIndustrian Bebas diantara jam 7.30-9.00pagi tadi disebabkan laluan jalan utama di tutup dari jalan susur pantai hadapan Seagate ke Batu Maung disebabkan Pembinaan Jalan Bertingkat  yang menyebabkan berlaku kesesakan trafik luar biasa di sepanjang laluan persisiran pantai Bayan Baru ke Batu Maung. Insiden ini mengakibatkan ramai pekerja industri  terperangkap hampir 3 jam dlm kesesakan dan lewat ke kerja.Kesesakan  dilaporkan dari laluan Batu Uban  menuju ke Batu Maung yang melalui jalan jalan alternatif  yang dirancang di pinggir Bandar Bayan Baru.
Bayangkan dari Bulatan Pusingan Bayan Baru ke Batu Maung tidak sampai 10km mengambil masa 3 jam, itulah luahan pekerja industri yang berkereta yang selalunya mengambil masa antara 10-15 minit.

2) Malah dikhabarkan ramai individu individu serta pelancong juga ada yang terlepas penerbangan ke destinasi masing masing.

3)Ini merupakan satu musibah kepada Rakyat P.Pinang yang berulang kembali dimana kejadian  pertama  pada 6 Jun 2013 iaitu 2 tahun lalu, bilamana berlakunya runtuhan jambatan penyambung di Batu maung semasa pembinaan Jambatan Ke 2 (Dua) sedang dalam pembinaan yang menyebabkan 1 nyawa terkorban dan menimbulkan kesesakan hebat yang mengakibatkan pekerja pekerja mengalami kelewatan yang sama ke destinasi pekerjaan dan balik kerumah  dari pekerjaan masing masing serta ada individu individu yg mengalami terlepas penerbangan.Malah ramai yang terperangkap  dalam kesesakan ketika itu.

4)Kini setelah 2 tahun berlalu keadaan kesesakan berulang semula disebabkan gagalnya Pihak Berkuasa Negeri dalam mengambil ikhtibar kejadian kesesakan lalu dan menilai keberkesanan merancang dan mengatur laluan laternatif yang berkesan serta kegagalan pengawalan lalu lintas bilamana jalan susur pantai diantara pantai Seagate ke Batu maung ditutup oleh pihak berkuasa untuk kerja kerja naik taraf jalan utama.

5)Agensi Kerajaan Negeri Dan Pusat sepatutnya perlu mengambil inisiatif dan tindakan proaktif menilai serta menjangka ke hadapan  apa yang akan berlaku sekiranya jalan penghubung utama di kawasan Zon perindustrian bebas ini ditutup ,walaupun buat sementara waktu khususnya diwaktu puncak antara 7am-9am serta dari 5-7pm.

6)Perlunya  ada perancangan  bersama secara bersepadu,kajian dan plan strategik sebelum penutupan jalan itu dilakukan .Insiden ini menunjukkan kegagalan  tindakan dan perancangan oleh agensi Kerajaan Negeri dalam merancang  secara efektif dan effisien yang kini mengakibatkan ratusan malah ribuan ringgit kerugian hasil insiden  kesesakan melampau di waktu puncak diawal pagi tadi yang terpaksa ditanggung oleh industri industri dan individu individu akibat kelewatan sampai ke destinasi masing masing.

7)Agensi agensi Kerajaan yang berwajib perlu mengambil tindakan segera dalam memastikan satu tindakan  mengubah haluan alternatif atau apa saja tindakan yang drastik untuk menyelesaikan insiden ini supaya tidak berlanjutan beberapa hari kehadapan yang akan mengakibatkan pekerja dan individu individu yang sama yang bekerja di ZON INDUSTRI BEBAS BAYAN LEPAS serta  peniaga peniaga maupun pelancong dari terperangkap berjam jam sekali lagi dalam insiden pagi tadi  di sebabkan kegagalan perancangan oleh agensi Kerajaan Negeri .

8)Kejadian insiden berulang ulang ini dipersoalan rakyat Pulau Pinang iaitu sejauh mana effektifnya dan effisiennya cogan kata yang diagung agungkan iaitu Cekap Akauntabiliti Dan Telus.

image

Iszuree Ibrahim
YDP Pas Kaw Bayan Baru.

Posted on August 17, 2015, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a comment